Què has de saber?
La finalitat del Pla d'ajuda al retorn (PAR) és donar suport als emigrants catalans i a llurs descendents que vulguin retornar a Catalunya i que es trobin en situació de necessitat o desprotecció, per a atendre'n les necessitats bàsiques i afavorir-ne la integració social i laboral.
Per a assolir el seu objectiu, s’estableix una prestació econòmica consistent en una subvenció de pagament únic i un conjunt d'actuacions d'informació i orientació en diversos àmbits, com el dels serveis socials, el laboral, el de la formació o el de l'habitatge.
És necessari haver obtingut el reconeixement de la condició de retornat o retornada per a tenir dret a la prestació única del Pla d’Ajuda al Retorn (PAR).
Organisme responsable
- A les persones amb nacionalitat espanyola que retornen d'un estat estranger i que, abans d'emigrar, hagin tingut el darrer veïnatge administratiu a Catalunya.
- A les persones nascudes a Catalunya que foren evacuades o bé que hagueren d'exiliar-se'n per raons polítiques i que mantenen llur residència a l'estranger.
- Als cònjuges o a les persones que, d'acord amb la legislació catalana, tinguin la condició de parella estable de les persones a què fan referència els apartats de dalt i els descendents d'aquestes, fins al segon grau de consanguinitat.
La sol·licitud de prestació econòmica s'ha de presentar dins el termini de dos anys des de l'endemà de la data del retorn definitiu a Catalunya.
- Fotocòpia compulsada, o bé original i fotocòpia, del DNI/NIF/NIE o passaport vigent, o documentació que acrediti la identitat i la nacionalitat de la persona sol·licitant, en aquells casos en què no s'hagi aportat amb anterioritat (1) i (2)
- Fotocòpia compulsada, o bé original del document que acrediti la residència a l'exterior durant:
- 6 anys continuats immediatament anteriors a la sol·licitud de l'ajuda.
- 10 anys no continuats de residència a l'estranger i d'aquests els 4 darrers anteriors a la sol·licitut de l'ajuda.
- Fotocòpia compulsada, o bé original i fotocòpia, de l'acreditació documental de les rendes o prestacions (3):
- de la persona sol·licitant
- de la relació de persones que conviuen amb la persona sol·licitant
- Fotocòpia compulsada, o bé original i fotocòpia, de l'acreditació documental de les cotitzacions a sistemes de Seguretat Social públics (1):
- de la persona sol·licitant
- de la relació de persones que conviuen amb la persona sol·licitant
- Fotocòpia compulsada, o bé original i fotocòpia, del llibre de família o qualsevol altre document acreditatiu del grau de parentiu de la persona sol·licitant amb la resta de persones amb qui conviu.
- Original i fotocòpia de les factures o altres documents de valor probatori equivalent amb validesa en el tràfic jurídic mercantil o con eficàcia administrativa que acrediti la despesa efectuada per l'ajut sol·licitat (a petició de la persona sol·licitant es retornaran els documents originals una vegada segellats).
(1) En cas d'autoritzar el departament a consultar les vostres dades a una altra administració o organisme, no caldrà aportar aquesta documentació.
(2) En el cas del NIE i passaport, atès que no es pot fer la consulta davant l'organisme corresponent, caldrà aportar fotocòpia compulsada, o bé original i fotocòpia, del document identificatiu de la persona sol·licitant.
(3) En caso que hagueu presentat la declaració de la renda a l'AEAT i autoritzeu el departament a consultar les vostres dades a una altra administració o organisme, no caldrà que aporteu aquesta documentació.
- Tenir vigent la condició de retornat/ada mitjançant la resolució de la Secretària d'Igualtat.
- Acreditar una situació de necessitat econòmica. S'entendrà que hi ha manca de recursos quan els ingressos personals dels dotze mesos anteriors a la sol·licitud siguin inferiors a l'indicador de renda de suficiència vigent a Catalunya. Aquesta quantia s'incrementa un 30% per cada membre de la unitat familiar o de la unitat de convivència que no té patrimoni ni ingressos.
No hi ha taxes associades a aquest tràmit.
Característiques de la prestació
Només es pot percebre una sola vegada durant la vigència de la condició de català retornat.
Quantia
Les persones que tenen la condició de retornades tenen dret a una prestació econòmica per un import equivalent al 12% de l'indicador de renda de suficiència en còmput anual, fixat per a cada exercici per la Llei de pressupostos de la Generalitat de Catalunya.
Passos a fer
-
Primer pas
Sol·licitar
Per sol·licitar per Internet la prestació de persona retornada cal disposar de certificat digital vàlid.
Si teniu problemes per descarregar formularis PDF amb el navegador de Google Chrome, consulteu aquesta pàgina
-
Segon pas
Rebre la resposta de l'Administració
Quan es rep la resposta? El termini màxim per resoldre i notificar la resolució és de sis mesos. La sol·licitud de prestació econòmica, un cop finalitzat el termini sense que s'hagi dictat i [...]
Quan es rep la resposta?
El termini màxim per resoldre i notificar la resolució és de sis mesos.La sol·licitud de prestació econòmica, un cop finalitzat el termini sense que s'hagi dictat i notificat la resolució expressa pertinent, s'entén desestimada per silenci administratiu en els termes que estableix la normativa vigent.
Es pot presentar un recurs?
Contra la resolució relativa a la prestació econòmica s'hi pot interposar recurs potestatiu de reposició, en el termini d'un mes, davant del mateix òrgan que l'ha dictada o davant de la persona titular del Departament de Benestar Social i Família.
-
Tercer pas
Rebre l'ajut
L’ajut s’ingressa en dues parts: un 50% s’ingressa després de la resolució favorable, i el 50% restant després de presentar els documents originals que justifiquin que s’ha realitzat la despesa per [...]
L’ajut s’ingressa en dues parts: un 50% s’ingressa després de la resolució favorable, i el 50% restant després de presentar els documents originals que justifiquin que s’ha realitzat la despesa per la qual es va sol·licitar l’ajut.
Els documents de justificació poden ser: factures originals o altres documents de valor probatori equivalent amb validesa en el tràfic jurídic mercantil o amb eficàcia administrativa (a petició de la persona sol·licitant es retornaran els documents originals una vegada segellats).
L'ajut s'ingressa mitjançant transferència bancària en el compte corrent indicat per la persona sol·licitant en el formulari de sol·licitud de transferència bancària per a pagaments de la Tresoreria de la Generalitat de Catalunya, que cal adjuntar al formulari de sol·licitud.
Seguiment de la sol·licitud presentada per Internet
Només en cas que la sol·licitud s’hagi presentat per Internet, es pot realitzar un seguiment del tràmit des de l’espai Àrea privada de Tràmits gencat.
Per fer aquest seguiment cal que s’hagi indicat al formulari de sol·licitud, dins de l’espai “Avisos”, que s’activarà únicament en cas de presentació electrònica.
Per aquest tràmit, els canvis d’estat que podreu consultar són els següents:
- Rebuda: la sol·licitud s’ha enviat correctament
- Tramitació finalitzada: el tràmit ha finalitzat.